ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Τη Πέμπτη, 22 Μαΐου 2025, ώρα 22.00 μ.μ.
θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο των «Επιστημονικών Συναντήσεων» που διοργανώνει ο Τομέας Κλασικής Φιλολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Ε.Κ.Π.Α.
και σε συνεργασία με το Π.Μ.Σ. του Ε.Κ.Π.Α. «Παπυρολογία και Κλασική Γραμματεία», καθώς και με την «Ελληνική Παπυρολογική Εταιρεία»
η ομιλία της κ. Ελένης Παχούμη (Ακαδημαϊκή επισκέπτρια ερευνήτρια στο Πάν/μιο της Οξφόρδης)
με θέμα: «Οι επιφάνειες των παρέδρων στους ελληνικούς μαγικούς παπύρους από την ελληνο-ρωμαϊκή Αίγυπτο»
Η ομιλία θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά στα Ελληνικά.
Σύνδεσμος: uoa.webex.com/meet/mathoma Σας προσκαλούμε να παραστείτε.
Ο Διευθυντής του Τομέα Κλασικής Φιλολογίας
Αμφιλόχιος Παπαθωμάς
Συντονιστές Βάιος Βαϊόπουλος Αικατερίνη Κορολή
vaiosvaiop@phil.uoa.gr katkoroli@phil.uoa.gr
Δρ Ελένη Παχούμη
«Οι επιφάνειες των παρέδρων στους ελληνικούς μαγικούς παπύρους από την ελληνο-ρωμαϊκή Αίγυπτο»
Περίληψη
Η ανακοίνωση εξετάζει τις επιφάνειες των παρέδρων, όπως αυτές περιγράφονται στους ελληνικούς μαγικούς παπύρους από την ελληνο-ρωμαϊκή Αίγυπτο. Οι πάρεδροι, θεϊκοί βοηθοί, αναφέρονται σε διάφορες κατηγορίες, όπως τους δαίμονες (π.χ. τον Αγαθό δαίμονα, ή το πνεύμα του νεκρού που πέθανε με βίαιο θάνατο), τον θεό Έρωτα, τη θεϊκή βοήθεια από κάποιους στίχους (όπως για παράδειγμα τους Ομηρικούς), ή ακόμη και την ίδια τη μαγική επωδή που ενεργοποιεί την παρεδρία (βοήθεια). Όμως, ο όρος «πάρεδρος» μπορεί να αναφέρεται και στη θεότητα που αποκαλύπτεται ως μια άλλη ενότητα. Σε αυτή την ομιλία αναλύονται οι θεϊκές επιφάνειες αυτής της συγκεκριμένης κατηγορίας των παρέδρων, οι οποίες περιγράφονται ως μια πιο σύνθετη διαδικασία στη μαγική τελετουργία. Τα ερωτήματα που εξετάζονται είναι: Πώς οι όροι «πάρεδρος» και «θεός» χρησιμοποιούνται στα μαγικά κείμενα; Χρησιμοποιούνται ως συνώνυμα, ή υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ τους; Και τί δηλώνει αυτός ο διαχωρισμός για τις δυο έννοιες; Θα δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ερμηνεία της μαγικής επωδής του Πνούθεως (PGM I.42-195), και θα συγκρίνουμε τις θεϊκές επιφάνειες στην επωδή του Πνούθεως με αυτές των παρέδρων σε άλλα μαγικά κείμενα.